Monday, October 13, 2008

Made in China.

Baru-baru ini saya menerima email dari kawan saya Angelia berkenaan barangan dari China. Ya, semua orang tahu tentang susu 'beracun' yang membunuh ramai kanak-kanak. Mulanya saya takut juga nak letak ni dalam blog tapi akhirnya saya menukar fikiran untuk meletakkannya juga dalam blog. Rasanya ramai orang telah menerima email ini. Email yang saya terima ini adalah bagaimana kita dapat mengesan produk tersebut dari China atau tidak. Tetapi terpulang kepada sesiapa untuk menggunakan produk dari China, ini sekadar peringatan sahaja. Sekurang-kurangnya kita tahu juga tentang kod makanan yang terdapat dalam label makanan. Ini adalah email tersebut:
"Dear all friends.. The whole world is scared of China made "black hearted goods". Can you differentiate which one is made in Taiwan or China? Lets me tell u … the first 3 digits of barcode 690.691.692 is made in CHINA. Do not ever buy it for your own healthy. SG products start with 888...

471 is Made in Taiwan

This is a human's right to know... Remember. Nowadays, China businessmen know the consumers do not prefer products "made in china", so they won't show made from which country. However, you may now refer to the barcode, if the first 3 digits is 690-692 then it is made in China."

00~09美國及加拿大 USA & Canada

30~37法國 France

40~44國 Germany

49-日本 Japan

50-英國 UK

76-瑞士 Swiss

(Thanks Angelia!)

1 comment:

Kamil L said...

ya lah kan..kena hati2 kenek tok mun beli makanan...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin