Monday, September 9, 2013

Reminding myself..


 "Mengapa kamu begitu sempurna?"
 
"Kamu tiada masalah ke?"
 
"Kamu lain... kamu sempurna, saya..."
 
"Saya ingin menjadi seperti kamu.. sempurna segala-galanya!"
 
"Setiap kali saya melihat cermin, saya hanya melihat kekurangan diri saya... tetapi bila melihat kamu, saya melihat kamu begitu sempurna.."
 
Persoalannya kini: "Perlukah anda menjadi sempurna?" atau "Pentingkah kamu kelihatan sempurna?" atau "Adakah anda menunggu untuk menjadi sempurna barulah kamu rasa bahagia selama-lamanya?"
 
Jika itu yang kamu mahu.. kamu tidak akan menjumpai kesempurnaan yang kamu cari melainkan kamu adalah......
 
Tiada sesiapa pun manusia dalam dunia ini sempurna, walaupun kamu berhadapan dengan seseorang yang begitu kamu kagumi, percayalah dia juga seperti kamu.. mencari kebahagiaan untuk menutupi kekurangan dan ketidaksempurnaannya biarpun dia mempunyai wang berjuta di bank!
 
Saya? sempurna?
 
Jika sebelum ini setiap hari saya melihat cermin dan menatapi ketidaksempurnaan saya.. maka setiap harilah saya mempersoalkan seperti yang anda alami.. mengapa itu.. mengapa ini.. kenapa saya.. dan bla bla bla bla....
 
Saya adalah diri saya, biar apa orang ingin kata, mereka bukan saya dan saya bukan mereka.. saya harus menghormati diri saya maka orang lain akan menghormati diri kita. Jika kita sendiri memandang rendah kemampuan dan ketidaksempurnaan kita, percayalah orang lain akan lebih memandang rendah diri kita.. maka ingatkan diri kita setiap hari.. tidak mengapa jika kita tidak sempurna.. yang penting hormati diri kita dulu, maka begitulah yang akan kita terima...
 
Untuk diri saya sendiri...
 
"It's okay not to be perfect.."

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin