Thursday, January 29, 2009

Rumah panjang, syurgaku..

Lama sungguh rasanya baru nak upload gambar dalam blog ni.. sebenarnya gambar ni dah lama di upload cuma tak di 'publish' kan saja.. Inilah keadaan rumah panjang saya yang terkini.. hehe mesti ada yang tak pernah tengok rumah panjang kan? Ini merupakan 'rangka' rumah panjang saya, sebenarnya rumah panjang kami masih dalam pembinaan. Rumah panajang yang lama telah dirobohkan bagi mengantikan yang baru. Rumah panjang saya yang lama telah didirikan pada awal tahun 1960-an menggunakan kayu sepenuhnya. Disebabkan usianya yang semakin tua maka seluruh penduduk rumah panjang bersetuju agar rumah panjang yang baru didirikan dengan menggunakan konkrit sepenuhnya. Ala-ala rumah teres hehe..





Nama rumah panjang saya adalah 'Rumah panjang Bebuling Atas' atau disebut 'Rumah panjai Bebuling atas'.. Terletak dalam daerah Spaoh di dalam Bahagian Betong. Mempunyai lebih daripada 35 buah keluarga tinggal dibawah satu bumbung.

Pernah sekali kawan saya Chong Yoke Peng, orang Perak ingin melihat rumah panjang sebelum dia pindah ke semenanjung malangnya rumah panjang saya telah diroboh pada tahun 2006, saya kata rumah panjang tersebut telah dijadikan 'dampa' atau sebutannya "dam-pok" bermaksud rumah panjang sementara. Ia masih menyerupai rumah panjang cuma saiznya telah dikecilkan dan dijadikan tempat tinggal sementara sehinggalah rumah panjang yang sebenar siap dibina. Dia kata tak mengapa asalkan rumah panjang!
Entah bila rumah panjang ini akan terbina sepenuhnya.. ada banyak kekangan dalam pembinaan ini termasuklah hujan yang selalu turun menyebabkan keadaan kurang selesa untuk kerja-kerja pembinaan. Tambahan pula kini harga bahan mentah seperti simen, batu-bata, besi dan macam-macam lagi terlalu tinggi harganya menyebabkan kos pembinaan turut meningkat. Tetapi saya berharap agar rumah panjang kami akan berdiri megah secepat mungkin.





Kat belakang tu merupakan 'dampa' yang saya ceritakan tadi..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin